Colofon:

Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse Stichting ‘Het Evangelie in Spanje’  die beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje  - in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf - vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten te bevorderen.

Eindredactie:  G.A. Voerman - van Haselen
Geertebolwerk 25 3511 XA  Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl      
website:  www.evangelie-in-spanje.nl
RSIN 8075.13.507

MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.      
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.

BIJDRAGEN
Bijdragen voor ons werk onder vermelding van bestemming
zien wij graag tegemoet op bankrekening
NL 08 FVLB 02 26 11 07 53 t.n.v. ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist,
liefst met vermelding: ‘algemeen’ of: ‘pensioenen’.



Inhoud

Van de redactie. 3

Overdenking. 4

Spanje kerken. 4

80 SINODO GENERAL IEE. 6

Meer over de Synode. 7

De Jonge(ren) synode. 13

Kerstcollecte I.E.E. 14

Scholen. 14

S.E.U.T. 16

Protestantse kerken. 17

Spanje. 18

Covid en griep. 19

Financiën. 19

Kerstnacht. 20


Van de redactie:

Dit jaar was het – tot onze spijt en frustratie – niet mogelijk aanwezig te zijn in Madrid bij de 80ste Synode van de I.E.E. die van 12-15 october werd gehouden. Israel Flores was zo vriendelijk een samenvatting te sturen. Maar ik viste toch nog wat feitjes op uit gegevens die ik nog vond, dus die volgen hier.
Als bestuur (vice-voorzitter, penningmeester, secretaris) ontbreekt het ons aan menskracht, dus wij hopen en bidden dat wij worden versterkt door uw gebed en wellicht ook door úw inzet om dit werk voor te kunnen zetten!

 

Graag wensen we U en de Uwen een gezegend en gezond

2024

Parel, Gerard, Gea


Overdenking

 

Deze Kersttijd wordt gekenmerkt door angst en verdriet. Er zijn veel spanningen en oorlogen, ook in landen die ons direct aan gaan. Gods Woord, gesproken, beloofd, geboren, geeft ruimte, spreekt van vrede, en vooral van die Vrede die ‘alle verstand’ te boven gaat. Zijn stopwoord, juist in onze onrust lijkt wel te zijn: ‘En tóch!’ Laten we vertrouwen. Dat is een werkwoord. Het roept ons op om werk te maken van onze trouw aan Hem die we kunnen vertrouwen, aan Hem die Zijn betrouwbaarheid toonde in Jezus, kind in Bethlehem, gevlucht naar Egypte, gestorven en opgestaan, zittende aan de rechterhand van God de Vader. Hij Komt! Moed!!!


Spanje kerken

Wij beginnen met de Kerstboodschap van Alfredo Abad, de voorzitter van de CP (Permanente Commissie) van de I.E.E. Hij schrijft:

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne met God. Alle dingen zijn door Hem gemaakt, en zonder Hem is niets gemaakt wat gemaakt is. In Hem was het leven, en het leven was het licht der mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet overwonnen (Evangelie van Johannes 1:1-5).

Noch in het Evangelie van Johannes, noch in Marcus, heeft Kerst herders of wijzen uit het Oosten, in dit Evangelie gaat het niet om een kerststal in Bethlehem, maar om een Woord, om Jezus Christus, vlees geworden, persoon geworden. ‘We hebben’, zoals onze huidige vice-president, ds. Israel Flores zei tijdens de recente synode van onze Kerk, ‘te maken met een tijd van een "autofage cultuur", (een cultuur) die zichzelf verteert en zo een cultuur van dood en ontkenning van het menselijke wordt’. In contrast tot deze houding van leugens en een omkering van waarden, staat de urgentie van een Woord dat de waarheid vertelt, dat zelf waar is en dat waarheid genereert, het beste wat we kunnen vieren over de aankondiging van Kerstmis.

Dat Woord, die Waarheid, dat Licht, is tot ons gekomen in Jezus.

Het verlies van het ‘woord’, van ‘je woord houden’, wordt vooral belangrijk bij het ontkennen of het verkeerd voorstellen van zaken bij internationale verdragen ter bescherming inzake asiel en toevlucht, of bij de afschuwelijke opeenstapeling van burger-slacht-offers in oorlogsconflicten. En het is even opvallend afwezig waar gewerkt wordt aan, en waar men zich ( moet) inzetten voor (het tegengaan van) verlies van sociale cohesie in onze samenleving. Gelijkheid en rechtvaardigheid, vrede en billijkheid komen diep in het gedrang door de levenswijze van "ieder voor zich", die de relaties tussen individuen en volkeren ontmenselijkt en bederft...

 

Dietrich Bonhoeffer schreef in het concentratiekamp Tegel een gedicht: "Nachtelijke stemmen":

"De schuld! Ik hoor een beven en hijgen,
ik hoor gemompel en geweeklaag oprijzen.

Ik hoor woede en misbaar,
talloze stemmen door elkaar vormen
een geluidloos koor
dat opstijgt naar Gods oor.

"Door mensen gepijnigd en opgejaagd,
weerloos gemaakt en aangeklaagd,
al moeten we zware lasten dragen,
toch zijn wij het die aanklagen.

Wij klagen hen aan die ons tot zonde porden,
die ons medeschuldig lieten worden.
Zij maakten ons van het onrecht getuige
om medeschuldigen voor hen te laten buigen.
 

Ik heb (schrijft Alfredo), ook, zij het op afstand, het gevoel dat de levensstijl van consumenten en toeschouwers die ons ontmenselijkt, en ons brengt tot stiltes die ons medeplichtig maken. In veel opzichten zijn we besmet met een egoïstische en harteloze manier van voelen en leven, waartegen we een beroep moeten doen op een Woord van Waarheid, op eerlijke en gastvrije toewijding aan de pijn en het leed van de slachtoffers, op toewijding aan het Leven en een beroep doen op het Licht dat in de duisternis schijnt. Dit is, zoals Johannes in zijn Evangelie zegt, de Menswording, dit is Kerst. Geloven en ons inzetten voor alles wat God wil voor het welzijn van de mensheid en de volheid van het leven voor ieder mens, is Kerst.

Afzien van praten over doemdenken en haat en beter weten hoe je de inzet voor solidariteit en voor het menselijk leven kunt zien, dan het lawaai dat de minachting en ontmenselijking van mensen als onvermijdelijk stelt, dàt is Kerst.

Bonhoeffer eindigt het gedicht met de volgende woorden:  

"Uitgestrekt lig ik op mijn brits te staren
naar de grijze wand.
Buiten trekt een zomerse morgen,
die de mijne nog niet is,
zingend door het land.

Broeder, we houden stand
tot, na een lange nacht,
onze dag aanbreekt.
Verzet je!  

Kerstfeest vieren als een proclamatie van vrede en goede wil, in leven en toewijding, is weerstand bieden.    
I.E.E. CP. 2023


80 SINODO GENERAL IEE

“Una ética para la vida”  Más yo os digo (Mateo 5)

Een samenvatting door Israel Flores (Vice-voorzitter van de C.P.)

I.E.E. 80ste Algemene Synode met als thema: "Een ethiek voor het leven" Uitgaand van de tekst: “Maar Ik zeg u…” (Mattheüs 5)

De viering van een synode is een gevoelig moment in het leven van een Kerk; naast de evaluatie en herziening van wat er voor de zending van de Kerk is gedaan, ontvangen we een impuls van de Geest door het samenleven, de inzet en de beslissingen van de Synode. Onze 80e synode werd gehouden in Madrid en dus in de Classis Madrid, waar de Iglesia de Cristo (bij het Porvenir GVvH), en de Federico Fliedner Stichting, uitstekende gastheren bleken.
De ontvangst heeft de synodale viering een zeer inspirerend en relevant pluspunt van broederschap gegeven.
 

Inhoudelijk heeft deze synode belangrijke taken voor de toekomst van onze Kerk aan de orde gesteld. Van de diensten die we hebben gedeeld, tot aan de ontvangen rapporten, en met daarbij de vreugde van de oprichting van twee nieuwe gemeenten, hebben we gewerkt aan assen van hoop. Aan de ene kant hebben we het kader van normen en regels vernieuwd door het te actualiseren, en aan de andere kant hebben we gewerkt aan de planning van onze Zending met drie projecten om samen verder aan te werken.

Het gaat dan om Jongeren en Nieuwe Technologieën en een presentatie over Ethiek, die ons zullen ondersteunen in een getuigenis van het Evangelie voor de tijd waarin we leven, dat relevant is.

De nadruk lag op onze verantwoordelijkheid voor de Zending van de Kerk en voor een toekomst waar we hoopvol naar uitkijken.

Deze visie is onderbouwd door maatschappelijk werk en betrokkenheid, die ons vormt als een kerk die streeft naar een integrale realisatie van haar bediening. We rekenden op gemeenten en voorgangers die volop gereed stonden voor dienstbaarheid en vernieuwing, - en we zagen het weer terug op de synode, - er was het "altijd hervormen" dat geldig blijft, en we voelden de adem van de Geest in onze vleugels.


Ook hebben ook nieuwe verantwoordelijkheden gekregen in de Permanente Commissie met de benoeming van ds. Israel Flores als vice-president, ds. Marta López als 1e secretaris en de invoeging van Luis Pelegrín van de Classis Andalusië als lid.

In het team blijven Déborah Gómez als penningmeester, Dámaris Ruíz als tweede secretaris, ds. David Manzanas als lid en ds. Alfredo Abad als voorzitter.

We vertrouwen en we streven ernaar om alles te volvoeren en zijn dankbaar voor alles.

God alleen zij de glorie.

Meer over de Synode.

Zelf vonden we nog een en ander dat u kan interesseren:

Wat betreft de de pensioenen, daar zit juist het grote schuldengat. Het was tegen de Synode opgelopen tot € 2.250.000, door uitgaven die men had moeten doen aan pensioenen en aan juristerij. Covid was één van de redenen waardoor er weinig vooruitgang werd geboekt. Het bedrag van de schuld is deels afgenomen als gevolg van de gerechtelijke oplossing van sommige zaken en, helaas, de dood van verschillende predikanten en weduwen. Tegelijk moest er ook een nieuw zaak gestart worden, omdat er weer een predikant met pensioen ging, voor wie eerder niet gestort kon worden. Het gaat  om ds. David Manzanas die, net als de vorige gevallen, zijn rechten beperkt zag. Men is onlangs begonnen met het terugvorderingsproces van de Sociale Dienst.

Wat betreft de Predikantssalarissen, waaraan wij al tientallen jaren proberen ons steentje bij te dragen, de opzet van de Classes is om die zelf te financieren, ze doen hun uiterste best, en ooit bereikt men het doel.

Maar er is een duidelijk verschil in de financiële draagkracht van de Classes onderling, en waar nodig levert de Centrale kas (met uw bijdragen) steun aan de Classes om aan de noden te voldoen. Wij betalen in principe nooit direct aan personen of instanties, maar het gaat altijd via de Centrale Kas van de I.E.E.

Financieel: De kerk staat er slecht voor, maar door de verkoop van panden en het aflossen van een paar leningen kreeg de Centrale Kas weer enige ademruimte, het vermogen neemt echter af. De pandemie heeft er ingehakt, zodat er minder collecte-opbrengst was, en verschillende panden moeten nodig gerenoveerd worden. Men probeert de pijn te delen door gemeenten te combineren, maar dat lukt lang niet altijd, omdat de fysieke afstand ertussen vaak groot is. Eind september zat men onder de 25% van het geraamde budget! Helaas zijn de giften uit het buitenland ook minder geworden. Zo zag de Methodist Church in het Verenigd Koninkrijk haar fondsen,  als gevolg van de pandemie, drastisch verminderen en nu zijn ze gestopt met hun steun, alleen die toezeggingen voor de ondersteuning van (bep.) voorgangers voor de resterende jaren, die in het verleden waren vastgelegd, zijn gehandhaafd.  Daar blijft het bij. (Dus ook onze bescheiden bijdrage blijft heel belangrijk!)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
De penningmeester, Ruth Camacho, presenteerde tijdens de Synode de uitdagingen van de toekomst:

● Vermindering van de schuldenlast tegen 2027. Er moet rekening mee worden gehouden dat er in de toekomst nieuwe financieringsbehoeften kunnen zijn.

Pensioenen, die nog steeds worden bevochten op justitieel niveau, in de tijd van de pandemie is men niet gestopt, maar er is geen grote vooruitgang geboekt.

Activa, onroerend goed. Het is noodzakelijk dat alle vastgoed verzekerd is. Er dreigt een verandering van de regelgeving. Men was voorlopig vrijgesteld van een of andere verzekering of belasting, maar men vreest dat dit niet zo blijft.
Lidmaatschap. Het aantal gemeenteleden loopt (net als in Nederland GVvH) terug, vooral onder de jeugd. Men moet de groei stimuleren, en wellicht door nieuwe technologieën. De pandemie heeft ook iets goeds deel gebracht, (on-line vergaderen etc.) en leverde in allerlei vormen van technologie een boost voor het nieuwe. Die ontwikkeling kan erg nuttig zijn.

De gemiddelde leeftijd van predikanten is 57 jaar, de vraag van aflossingen zal belangrijk zijn en wordt een grote uitdaging!

Met de huidige ontwikkeling zal er minder schuldenlast zijn, met een grotere liquiditeit, zolang de inkomsten niet dalen.

De pensioenlasten zullen dalen. Juridisch is de voorgang trager dan gewenst.
Het Corps van predikanten is precair vanwege de kwestie van aflossingen/opvolgingen in de toekomst.

Noord. In reactie op beslissingen van eerdere synodes om de ‘Missie’ (vergelijkbaar met een huiskamergemeente) in het gebied van de voormalige Classis ‘Noord’ te reactiveren, werd op deze synode met vreugde de "Kerk van Jezus - Protestantse kerk van Bilbao" gepresenteerd. Deze gemeente heeft vorig jaar een aanvraag voor toelating tot de I.E.E. ingediend en is in overeenstemming met de Commissie voor de Ambten, de predikanten van Jaca en Zaragoza, de Caja Central door de Permanente Commissie toegelaten tot de I.E.E., geheel volgens alle kerkelijke regels.
Deze gemeente heeft de beschikking gekregen van het kerkgebouw in Bilbao dat eerder gehuurd werd. Nu is ze die aan het opknappen om haar gemeenteleven en getuigenis in de stad te stimuleren. De Synode heeft hier volmondig ‘ja’ op gezegd, en op 28 october is de kerk in Bilbao heropend!

U begrijpt dat het een emotionele en vreugdevolle gebeurtenis was!!!
Maar ook Santander staat weer op de kerkelijke kaart, eveneens als een zendingsplek, een ‘missión’, maar Mariano Arellano mocht er in februari aan het werk gaan. Het gaat goed daar!


Terug naar de Synode!

Uit de verslagen bleek dat een van de pijlers van de kerk het vrijwilligerswerk is, dat op verschillende manieren dienstbaar is aan de kerk en aan de maatschappij waarin zij leeft. Vaak gebeurt dat in nauw overleg met de stedelijke sociale dienst en de voedselbanken, waar ze vaak zelf de grondslag voor heeft gelegd!
Dit werk is niet uit te vlakken en is een practische manier van
verkondiging!!!

Sinds de LXXIX (79ste) Synode (in Málaga, 2021), heeft de CP, gecoördineerd door ds. Marta López, gewerkt aan het ‘IEE Strategisch Plan 2021-2027.
Eerst werd in Madrid (2022) een ‘werkmodel’ gepresenteerd met verschillende hulpmiddelen, om te kunnen analyseren hoe de kerk er in allerlei opzichten voor staat. Aan dit model is op de verschillende niveaus van de IEE, Comisión Permanente., Classes en Gemeenten gewerkt; met alle verzamelde gegevens is een document opgesteld, dat in 2023 werd gepresenteerd op de Conferentie van Classes in Madrid.

Op basis van dit kaderdocument zijn drie werkprojecten opgesteld: Gemeenschap, Jeugd en Nieuwe Technologieën, die ook werden gepresenteerd in de huidige Synode. Dankzij advies en begeleiding van een organisatie die zich inzet voor de versterking en training van groepen en kerken, wordt gewerkt aan de implementatie van het document in concrete projecten, die de verschillende gemeenten kunnen helpen hun kunnen en middelen verder te ontwikkelen.

Wij citeren enkele delen uit dit Strategisch Plan.

Basis:
De Spaanse Protestantse Kerk (IEE) is een Protestantse kerk, bestaande uit Presbyteriaanse, Congregationalistische, Methodistische en Lutherse gemeenten, en is opgericht in 1869.

Ze is een van de oprichters van de Wereldraad van Kerken en de Gemeenschap van Protestantse Kerken in Europa en behoort tot de Wereldgemeenschap van Gereformeerde Kerken, de Wereld Methodistische Raad, de Conferentie van Europese Kerken en de Conferentie van Protestantse Kerken van Latijnse Landen van Europa.

Territoriaal is de kerk verdeeld in Classes, die in de loop der jaren varieerden, momenteel zijn er: de Classis MAREX, die bestaat uit de gemeenten van Aragon, Madrid en Extremadura; de Classis Levant, de Classis Andalusië, de EEG (Protestantse Kerk van Catalonië) en de gemeenten van Mallorca en Menorca; zonder een Classis is er een Missie in het Noorden, bestaande uit de gemeenten van Santander en Bilbao, die rechtstreeks afhankelijk is van de Permanente Commissie (of CP). Daarnaast is er de Synode.
De CP wordt, in wisselende samenstelling, voor een termijn van vier jaar gekozen in de Algemene Synode, bestaande uit de vertegenwoordigers van de kerken en Classes van de IEE.

De missie van de I.E.E. als definitie van haar innerlijke roeping, wordt gerealiseerd in de Aanbidding en de Gemeenschap der Heiligen (1 Corinthe 1:2); dit komt tot uiting in wat de apostel Paulus zou noemen verantwoordelijkheid voor elkaar: zorg, liefde, respect, geduld en een lange lijst van benamingen die we kunnen samenvatten als broederschap en zusterschap van haar leden, ongeacht hun gehechtheid of inzet, die zich op mystieke wijze manifesteert in de sacramenten, als tekenen van de genade van de drie-enige God: Vader, Zoon en Heilige Geest, die zichtbaar wordt gemaakt in het Doopsel, het Heilig Avondmaal en de verkondiging van het Woord.

 Het is niet onze taak om te overtuigen, maar om te geven, om bereid te zijn te voldoen aan de individuele en sociale behoeften van onze omgeving, om met onze daden het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid te verkondigen en het Evangelie na te leven dat we verkondigen, in al onze keuzes en beslissingen.

‘De missie van de IEE is op weg te zijn naar de volheid van het lichaam van Christus (Efeziërs 4:13), waarbij we ons inzetten voor de taak om levende getuigen te zijn van het Koninkrijk van God en Zijn boodschap. Daarom werken we eraan om van onze gemeenten helende, bevrijdende en inclusieve gemeenten voor iedereen te maken, waar niemand zich geoordeeld of gediscrimineerd voelt, en met een speciale focus op jongeren en kinderen. We willen de religieuze taal, die onbegrijpelijk is voor de nieuwe generaties en voor de seculiere wereld, achter ons laten, omdat het onze taak is om het Woord te belichamen in een stem die door iedereen kan worden begrepen en omarmd (1 Corinthe 2:14).

 We beleven de vrijheid van geweten als een gave van de Geest, altijd in een innerlijke en externe dialoog, gekenmerkt door de ethiek van liefde, theologische vorming en geestelijk onderscheidingsvermogen, die duidelijk vertegenwoordigd zijn in het Corps van predikanten van de kerk, waarnaar we willen luisteren.

We verwelkomen Gods veelvuldige genade als het geschenk van diversiteit, waarin dialoog wordt opgebouwd als een ruimte, waarin we elkaar over en weer tot kennis en zegen zijn.

Identiteit. De manier waarop we onszelf als kerk hebben opgebouwd en onze manier van het geloof beleven is niet uniek, noch vinden we dat het dat zou moeten zijn, maar het is het kader dat we hebben geërfd en waaraan we trouw blijven. De veelvormige genade die God aanbiedt, heeft het christendom verschillende manieren geschonken om die te beleven, iedereen kan zijn plaats vinden, waar ze het geloof vanuit hun eigen geweten kunnen beleven, onze taak is niet om te overtuigen, maar is om toe te voegen of te begeleiden, zodat alles en iedereen die dat wil de plaats kan vinden waar ze hun geloof kunnen beleven.
We zullen in staat moeten zijn om de polsslag te nemen van de nieuwe sociologische wereld waarin we ons bewegen.
 

Zoals al jaren het geval is, blijft het gebrek aan roepingen een van onze grote zorgen; de IEE gelooft in de predikant (m/v), en dat het ons ernst is, als het gaat om het kiezen van kandidaten, het inzegenen of installeren, bewijst dat. Maar in onze gemeenten ontbreken er generaties en dat maakt het moeilijk om nieuwe roepingen in het predikantencorps te integreren. Daarom zal het belangrijk zijn om te zien hoe we ruimtes voor jongeren kunnen creëren, waardoor de overgang van zondagsschool naar deelname aan de eredienst een natuurlijke overgang kan zijn en dat de loyaliteit van de inzet van de nieuwe generaties met zich meebrengt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
De Spaanse regering heeft in haar verschillende geledingen geen gehoor gegeven aan het arrest van het Hof van Straatsburg over de religieuze discriminatie van predikanten en hun weduwen, die pas in 1999 volledig mochten bijdragen. Dit feit heeft een grote onzekerheid veroorzaakt in de economie van de kerk, met een gat van meer dan 2 miljoen euro, omdat de IEE garant staat voor de pensioenen die moeten overeenkomen met die van haar (andere) voorgangers en weduwen.

De nieuwe wetgeving, die de regering voorbereidt om de klimaatcrisis het hoofd te bieden, ondanks de verwachting dat ze de uitdagingen aankan waarmee we als gebied en, in het algemeen, als planeet worden geconfronteerd, waarschuwt ons ook dat de veroudering van onze gebouwen, hun energie-inefficiëntie en het asbest in hun constructie, ons voor de uitdaging zullen stellen om ons aan te passen aan nieuwe,
groenere,  efficiënte en gezonde scenario's. Onze gemeenten moeten zich duidelijker en coherenter inzetten voor klimaatrechtvaardigheid!

Het teruglopend aantal leden, en het gebrek aan nieuwe generaties, heeft impact op een gebrek aan menselijke hulpbronnen waardoor enkelen veel verantwoordelijkheden dragen. De herziening van structuren en flexibiliteit in de openheid en het onderzoek van onze kerkelijke realiteit vereist een permanente oefening van visie en missie op het hoogtepunt van de nieuwe levenswijzen.

Naast onze eigen zwakke punten is er: de bedreigingen van buitenaf. Het is niet alleen de secularisatie die mensen ervan weerhoudt om de ontwikkeling van hun spiritualiteit in religieuze sferen te zoeken, het is ons ook eigen gebrek aan kerkelijke leven, dat zichtbaar is in een afname van deelname aan gezamenlijke activiteiten.
Maar we gaan door!


Tot hier het Strategisch plan!!!
Verder naar:

De Jonge(ren) synode.

Als resultaat van de 79ste Algemene Synode in Malaga, in 2021, waar behoefte bleek aan grotere betrokkenheid en participatie van jongeren in de vertegenwoordigende organen van de kerk en een meer gestructureerde organisatie van de groep, werd de eerste Jongerensynode, gehouden in Malaga in juli 2023, met mandaat van de Algemene Synode werd in Madrid de oprichting gepresenteerd van ‘Kairos, een tijd van kansen’.  

Kairós is een officieel orgaan met spreek- en stemrecht in de Algemene Synode binnen de IEE, dat alle jongeren uit de verschillende gemeenten wil samenbrengen.
‘Kairos bestaat uit jonge mensen, voornamelijk van 18 tot 30 jaar, zonder deelname van andere leeftijden uit te sluiten, die tot IEE-kerken behoren of die geïnteresseerd zijn in het Protestantisme en in onze kijk op het christelijke leven.
Onze roeping is ook om de groepen kinderen en adolescenten in onze kerken te dienen en te helpen, dus we willen ook om hen geven en voor hen werken’.

En verder aten en dronken ze gezellig mee met de overige Synodeleden!

Kerstcollecte I.E.E.

De opbrengst van de Kerstcollecte gaat dit jaar naar het project van de ACT-Alliance (Joint Action of the Churches), dat gedurende twee jaar zal lopen in Palestina, de Gazastrook, de Westelijke Jordaanoever en Jeruzalem. ACT heeft samen met haar partners in het gebied, het Department of Palestine Refugee Services (PRSD), de Evangelisch-Lutherse Kerk in Jordanië en het Heilige Land (ELCJHL), de Lutherse Wereldfederatie/Augusta Victoria Hospital (LWF/AVH) en Swiss Church Aid (HEKSEPER), een project ontwikkeld om de slachtoffers van het oorlogsconflict in het gebied te helpen, met speciale aandacht voor vrouwen, kinderen en kwetsbare mensen. De zones van het gebied waar het werk rechtstreeks zal worden uitgevoerd, zijn het Al-Ahli-ziekenhuis, de RK en Orthodoxe kerken in Gaza en de stad Ma'an in Jordanië, waar zich Palestijnse vluchtelingenkampen bevinden. De bombardementen hebben talloze huizen, ziekenhuizen en gezondheidscentra verwoest; het gebrek aan energie heeft geleid tot de sluiting van vijf waterzuiveringsinstallaties, en het geweld in het gebied blijft toenemen. Daarom zal het project van ACT en zijn partners, waarvoor zo’n $ 5,237,649 nodig is, zich richten op het verstrekken van materialen m.b.t. hygiëne- en volksgezondheid, psychologische ondersteuning, onderdak en huishoudelijke artikelen en voedsel.

Het werk is al begonnen in het gebied, en wordt ondersteund door Christelijke Kerken,
en de goede staat van dienst van ACT-Alliance, gesteund door de Wereldraad van Kerken, helpt daarbij ook.


 Scholen

De Fliednerstichting schrijft: Onze kantines zijn officieel erkend als ‘maatstaf gevend’ in de sector ‘duurzame collectieve catering’! Wij zijn van mening dat een kantine die de beste kwaliteit biedt, essentieel is als onderdeel van het onderwijsaanbod aan gezinnen in onze twee scholen.
Groenten en fruit maken daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van uit!
‘Ontdek groenten’ was vorig jaar al een thema waar veel aandacht aan werd besteed!

Een ander heilzaam onderwerp, waar op een speelse manier mee werd gewerkt, was:   Aardig zijn voor elkaar!’
Een muurschildering laat zien hoe je elkaar kunt laten groeien… Door aandacht!
‘Planten met liefde behandelen, helpt ze te groeien. Kun je nagaan wat je met ménsen kunt bereiken!’


El Porvenir  18 dec. 2023 

Dit, en nog veel meer, is het kerst-lekkers dat de kinderen van de school hebben verzameld voor de arme mensen van de stad. 'Dankzij de vrijgevigheid van de gezinnen van onze scholen en andere mensen die wilden samen werken, zullen allerlei gezinnen in onze stad, die niet mee kunnen doen, via de voedselbanken een iets zoetere kerst kunnen hebben'. 


Juan de Valdés: één van de acht scholen die zijn gekozen om een duurzame school te worden.

29-11-2023 Acht scholen uit het hele gebied van de Gemeente Madrid zijn gekozen om deel uit te maken van het programma "Duurzame scholen", en de Juan de Valdés-school is daar een van. 
Het programma duurt twee jaar, aan het einde daarvan worden ze een "Duurzame School".
In de komende twee jaar zal de school een proces doorlopen waarin ze geleidelijk allerlei verbeteringen zal leren en doorvoeren op gebieden zoals het beheer van energiebronnen, meer natuur in ruimtes, het realiseren van adequate afvalverwerking of het optimaal gebruik van schoolmiddelen zoals de schooltuin. In de eerste weken van de start van het project zijn de eerste stappen al gezet, en naast een opleiding van het onderwijzend personeel, zijn er  milieudeskundigen op bezoek geweest, die hun advies hebben gegeven voor het project.

Het feit dat het college Juan de Valdés een van de eerste acht scholen in de Gemeente Madrid is die een duurzame school is geworden, is ongetwijfeld opwindend, en het is een doel waarvoor de school zich de komende twee jaar krachtig zal inzetten!


S.E.U.T.

Met de start van het academiejaar 2023-2024 is de faculteit SEUT verhuisd naar een ander gebouw naast de school ‘El Porvenir’ - aan de C./ Bravo Murillo in Madrid. De verhuizing brengt weer leven terug in het gebouw waar tot in 2018 de boekhandel Calatrava was gevestigd. De afgelopen acht jaar was de SEUT-faculteit gevestigd op de plek waar het hoofdkantoor van de Federico Fliedner Stichting is gevestigd, binnen de faciliteiten van de school.
De verhuizing van het hoofdkantoor van de faculteit geeft meer ruimte, en maakt die onafhankelijk van de toegang tot de school, want er is rechts in het hek een eigen ingang. Het SEUT-faculteitsteam kan daar het werk van de theologische vorming van de studenten in alle rust voortzetten.

-----------------------------------------------------------------------------
Het S.E.U.T. neemt nu afscheid van de vorige rector, Pedro Zamora, die dit jaar met pensioen gaat. (We zullen hem missen!)

YXVUVXYXVUVXYXVUVXYXVUVXYXVUVXYXVUVXYXVUVXYXVUVXYXVUVXY
Inschrijving
 

De SEUT Faculteit Godgeleerdheid heeft van 2 november tot 15 december een tweede inschrijvingsperiode geopend voor nieuwe studenten voor het academiejaar 2023-2024. De drie programma's (Bachelor's Degree, Baccalaureate en Diploma) zijn volledig online en de graad is sinds 2011 erkend door de staat. De online methodologie van de faculteit is flexibel en past zich aan de behoeften van elke student aan, en beschikt over moderne platforms en tools die zijn voorbereid op een online diploma. Het curriculum is veeleisend en academisch zeer solide, en het wordt onderwezen door een faculteit met een hoge academische voorbereiding en een geconsolideerde geloofservaring.

YXVUVXVUVXY

Er stond op de site een enthousiast filmpje over de studie theologie aan het S.E.U.T. van een meisje dat Belén heet.

Ze zegt o.a.: ‘Die studie verandert je, je weet tevoren niet wat er gebeuren zal. Elke keer dat ik online ga, ben ik benieuwd of ik wel voldoende aandacht op kan brengen. Ik heb andere studies gedaan waar ik fysiek in de klas zat, maar toen heb ik nooit deze ervaring gehad. Ik geloof dat ik dit nog nooit heb meegemaakt, je krijgt méér aandacht, omdat het de mensen meer aan het hart gaat dat je het begrijpt. Met de anderen in de online klas hebben we constant overleg, en ook de docenten zijn meer aanwezig.  Ik geloof dat het verschil met andere faculteiten het feit is, dat de docenten je niet een doctrine proberen op te dringen, een bepaalde manier van denken. Maar er is openheid, en ik geloof dat juist het feit dat wij als leerlingen vanuit verschillende geloofsrichtingen met elkaar geconfronteerd worden, en zelfs verschil lende geloven, voor mij superbelangrijk is. De docenten interesseren zich er werkelijk voor hoe jij je voelt. Ze zijn nabij en gaan persoonlijk met je om. Ze willen weten waar vandaan komt, en wat je weg is. Uiteindelijk zijn we bezig met een discipline die niet alleen academisch is, maar die ook andere, gevoelige, aspecten van ons persoonlijke leven omvat’. 


Protestantse kerken

 Waar in de ene (grote) stad gemeenten fuseren om op de been te blijven, groeien ze in de andere stad zó hard, dat er een tekort aan kerkgebouwen is. Digital Protestante laat weten dat het aantal Protestanten in Spanje dit jaar is gegroeid naar 1% van de totale bevolking. (Die zich overigens ook dit jaar minder gelovig noemt.)

De laatste 20 jaar komt de groei vooral van immigratie (met name uit Zuid-Amerika) en van evangelisatie. Zending is bijv.: in de I.E.E. nog steeds een belangrijk doel! Ook de I.E.R.E. is actief op dit gebied… Toch zijn er in Spanje nog veel (ruim 7.000) steden en dorpen, waar het Evangelie niet regelmatig door Protestanten wordt gedeeld. Ook voor meer dan 500 grotere steden (> 5.000 inwoners) gaat dat op. Er is nog veel te doen daar.
Maar het feit blijft dat er ook plaatsen zijn waar nog gebouwd moet worden voor de eredienst.
Wij leven van de hoop!


Spanje

De autoriteiten in Duitsland, Oostenrijk en Spanje waren gewaarschuwd voor mogelijke terroristische aanslagen tijdens Kerst en/of Oud en Nieuw. Dit heeft geleid tot verhoogde veiligheidsmaatregelen en waakzaamheid in deze landen. In het geval van Spanje werd met name gedacht aan mogelijke religieuze doelwitten in de hoofdstad Madrid. Gelukkig gebeurde er met Kerst en de jaarwisseling daar niets. Een mogelijke islamitische terroristische cel zou van plan zijn om tijdens de feestdagen toe te slaan in Europa. Een vertrouwelijk document van het Duitse Federale Bureau voor Criminaliteit (BKA), spreekt van een sterke toename van haat onder aanhangers van de Islam jegens het Westen. Dit heeft geleid tot een verhoogd risico op terroristische aanslagen in deze landen.

Spanje staat al geruime tijd op alert voor terroristische dreigingen en heeft sinds 2015 het op een na hoogste niveau van terreurdreiging, niveau 4. Dit betekent dat de kans op een terroristische aanslag zeer groot geacht wordt en dat er extra veiligheidsmaatregelen worden genomen om dit te voorkomen, dat er echter geen concrete aanwijzingen zijn voor een aanslag.
Maar…


Op 9 september 2023 trad de eerste Spaanse nationale dierenbeschermingswet in werking. Op 16 maart j.l. werd de wet door het Spaanse Congres aangenomen. De wet is een belangrijke stap voor Spanje. Veel dieren zullen van de wet profiteren, maar de stieren uit de sector stierengevechten en de jachthonden zijn helaas wel uitgezonderd van bescherming van de wet. 

 Ondanks het feit dat de wet niet ver genoeg gaat in het beschermen van dieren in Spanje, is men van mening dat de wet wél een positieve ontwikkeling is. Met iedere nieuwe regering kunnen volksvertegenwoordigers en dierenwelzijnsorganisaties samenwerken voor het aanpassen en verbeteren van de wet. 
Dankzij de nieuwe wet is er in elk geval een publiek debat ontstaan over het welzijn van de jachthonden.


De Sagrada Familia in Barcelona zag dit jaar de torens van de evangelisten Johannes en Mattheüs af komen.
Zij omringen de hoogste toren, die van Jezus Christus (gepland voor 2026). Ook deze torens zijn bekroond met sculpturen.
De toren van Johannes is bekroond met een adelaar en de toren van Mattheüs met een gevleugelde menselijke figuur. Hier v.l.n.r.: Marcus, Lucas, Mattheüs en Johannes.


Covid en griep

Op Tweede kerstdag leidde het feit dat de week voor Kerst het aantal ziektegevallen van griep en Covid in Spanje met ruim 37% was gestegen er toe, dat het verontruste ministerie van Volksgezondheid nieuwe richtlijnen publiceerde om verdere verspreiding te voorkomen. Thuiswerken, het dragen van mondkapjes bij luchtwegaandoeningen, veel handen wassen en ja, zelfs… het bedekken van mond en neus bij hoesten of niezen werden aanbevolen!!!

De stijging van het aantal ziektegevallen is overigens voor een groot deel te danken aan een griepgolf.


Financiën

 

Onze Penningmeester schrijft: Hartelijk dank voor uw bijdragen die wij in 2023 van u mochten ontvangen!
Zoals eerder vermeld, kon er € 5.000 naar Spanje worden overgemaakt als bijdrage in de predikants-salarissen van de Iglesia Evangélica Española (I.E.E.).
Wij doen dan ook graag een beroep op u om een bijdrage te zenden, zodat we in het eerste kwartaal van 2024 weer onze bijdrage voor de predikantssalarissen overmaken…

Voor pensioenen werd € 1150 ontvangen. Er wordt nog steeds geprocedeerd bij het Europees Gerechtshof, maar de procedures verlopen traag. Er is door dit probleem een gat van € 2.250.000 in de begroting van de kerk.
Dus: help ons s.v.p. helpen!

Uw bijdragen zijn aftrekbaar en kunt U overmaken op bankrekening NL08FVLB 0226.110753 t.n.v. Stichting Het Evangelie in Spanje te Zeist

G.B. van Delft  Penningmeester


Een meer persoonlijke noot van zijn hand: in de Utrechtse Jacobikerk is er in december en januari een bijzondere tentoonstelling van iconen, geschilderd door Joop Harkema. Voor wie in de gelegenheid is die te komen zien: zeer de moeite waard! Op internet vindt u ook een beschrijving van de achtergrond van de werken, kijk op: https://www.youtube.com/playlist?list=PLKX6-hvbCfEXzaKQNhXDIeojyHBuAzaSQ
of op
https://www.viajacobi.nl/posts/viakunst-werken-naar-het-licht


Kerstnacht.  

Ons ‘Stille nacht, Heilige nacht’, kent men in Spanje als

Noche de paz, noche de amor
Todo duerme alrededor
Entre los astros que esparcen su luz
Bella, anunciando al niño Jesús
Brilla la estrella de paz
Brilla la estrella de amor.  

Ook in Zuid- en Midden-Amerika zingen Protestanten kerstliedjes.
Es noche de alegría
is daar heel bekend.


Estr. Es noche de alegría,        Refr.: Het is een nacht van vreugde, 
     de canción y de paz;        
    van zang en vrede;
  
  los niños se duermen             de kinderen vallen in slaap
     pensando en Jesús.               
denkend aan Jezus. 
    
     En un pobre pesebre del pueblo de Belén,

     In een arme kribbe in het dorp Bethlehem,

nació un niño humilde y se convirtió en rey.
werd een nederig kind geboren dat een koning werd.

Reyes y pastores pasaron por allí,
Koningen en herders kwamen er (naar hun Heer),

dejando los presentes delante de sus pies.
en legden aan Zijn voeten geschenken neer.

 

    tr.: Es noche de alegría,     Refr.: Het is een nacht van vreugde 
de canción y de paz,        
van zang en vrede,
Es noche de alegría,        
Het is een nacht van vreugde,
de canción y de paz.        
van zang en vrede.